Mellanmålsakuten

”Mamma jag är hungrig!”

Vem har inte hört det förr? Och det var ju inte länge sedan man åt, men ändå kurrar magen. Man tittar snabbt in i kylen för att se om det finns nåt att stoppa i magen. Macka,…. igen!

Nä det behöver faktiskt inte vara macka hela tiden. I detta blogginlägg tänkte jag ge er lite inspiration till mellanmål. Det är tänkt att inspirera så därför kommer inga recept att publiceras här, men jag är säker på att de hittar ni , kanske bland övriga blogginlägg eller så kanske ni kan svänga ihop det utan recept, eller ialla fall nåt liknande. Huvudsaken är inte att det är exakt som jag beskriver utan att ni börjar tänka i samma banor.

Jag tycker mackor är högst överskattat. Visst det är gott och går snabbt men det finns så mycket annat som man kan göra till mellanmål. Jag kommer nu att göra en lista :

  • Keso, med stekt banan
  • Keso med stekta äpplen i kanel
  • Nyponsoppa med keso
  • Fruktsallad med keso
  • Fruktsallad med fil
  • Smoothie
  • Mannafrutti, och sylt ,Busenkelt att göra själv
  • Risifrutti och sylt. Enkelt att göra själv
  • Risgrynspudding eller mannapudding
  • Chiapudding ,frukt
  • Bananpannkaka
  • Pannkakor eller plättar
  • Skrabbelucker
  • Äppelklyftor och jordnötssmör
  • Matmuffins
  • Ugnspannkaka i muffinsform
  • Granolabars
  • Fil/yogurt eller keso med hemgjord granola
  • Musli och mjölk
  • Overnight oats
  • Pizzabullar
  • Piroger
  • Bananmuffins
  • Varma mackor / klämsmörgåsar
  • Risplättar
  • Blåbärssoppa med keso
  • Kräm och mjölk
  • Fruktsoppa

Listan kan fyllas på ytterligare men mycket av det här kan man preparera och lägga in i frysen så att man kan ta ut när det behövs. Det vill säga gör en sats pizzabullar och lägg i en påse eller burk i frysen . Ta ut och värm i micron och du har världens godaste pizzabulle , som nybakt. Eller plättar och pannkakor. Gör en sats på helgen …. kanske räcker de till och med onsdag, man kan ju inte bara äta en när man är igång. De kan ju ätas både varma och kalla. Ugnspannkaka likaså går att frysa. Skär den i portionsbitar och paketera och lägg smörpapper emellan så är det enkelt att ta fram det som behövs. Muffins , piroger och andra bullar funkar fint att laga i förväg och frysa. Ta ut på morgonen ur frys så kan de ätas när andan faller på på eftermiddagen .

Granolabars , granola och musli gör du enkelt själv. Förvara i burkar och barnen kan enkelt servera sig själva om det behövs. Risifrutti och mannafrutti är både gott och enkelt att göra själv. Koka gröt och låt svalna. Blanda gröten med turkisk yoghurt och grädde , lite florsocker och vanilj till önskad konsistens. Servera med din favoritsylt eller frukt.

Nyponsoppa, Blåbärssoppa och fruktsoppa gör du också enkelt själv , dessutom blir det mindre socker i den du gör själv. Till nyponsoppan använder du nyponskalmjöl som du hittar på mjölhyllan i din affär. På påsen hittar du recept. Till blåbärssoppan använder du frysta blåbär och vatten, häller i socker efter smak och kör lite med din stavmixer och sedan reder du av med maizena till önskad konsistens. Fruktsoppan kräver lite mer framförhållning. Köp en påse torkad frukt i affären och lägg i blöt över natten. Koka sedan tills all frukt är mjuk. Kör med stavmixer och smaka av med mer socker och red av med maizena.

Preppa smoothiepåsar med frukt färdiga att slänga ner i mixern med valfri vätska. Eller tärna och skala äpplen eller annan frukt till kräm och lägg i påsar till frysen .

Med liten insats på helgen kan dina veckor bli mer harmoniska. Och framför allt godare. Det du kan köpa är gott och framför allt dyrt men hemlagat är bra mycket godare och utan massor med tillsatser, billigare blir det också . Det tar oftast inte så lång tid. Men man kan också göra det till en familjegrej… att preppa inför veckan som kommer. Samlas i köket och gör det tillsammans. Alla kan va med! Att laga mat tillsammans är kul och ger dig tid med familjen .

Och du… nån dag i veckan kan det va gott med macka i alla fall… det finns ju så många goda brödsorter eller varför inte knäckebröd? Lägg inte ribban för högt.

Kommentera