”Vegetariska fiskpinnar”

Vegetariska fiskpinnar, det går ju inte!! Fisk kan inte vara vegetarisk, det är ju fisk. Ja , du har alldeles rätt, det här ÄR inte fisk, men det ser ut som fisk och smakar som fisk och är vegetariskt. Så jag får lov att kalla det för vegetariska fiskpinnar. Vänta lite så ska jag förklara mig.

Det du behöver är mannagryn, mjölk, (eventuell fiskbuljong, ) dill, salt och peppar. Man börjar helt enkelt med att göra mannagrynsgröt. Följ instruktionerna på förpackningen men om du vill ha extra mycket fisksmak kan du med fördel släppa i en fiskbuljong tärning i mjölken medan den blir varm. Gör sedan mannagrynsgröten som vanligt. Smaka av den med salt och peppar och rikligt med hackad dill.

Klä sedan en fyrkantig form med folie eller bakplåtspapper och sprid ut mannagrynsgröten i formen och låt svalna och stelna i kylen, gärna över natten. När den sedan har stelnat är det enkelt att skära den i lagom stora bitar. Bitarna dubbelpanerar du med ströbröd- ägg- ströbröd och steker sedan gyllene på medium värme i rikligt med matfett. Jag brukar använda en blandning av olja och smör. Då får du smörsmaken , men oljan tål högre temperatur och det bränns inte så lätt.

Jag vet att detta låter som en helt vansinnig idé , men ge det ett försök. Jag var själv lite skeptisk till det men det är faktiskt gott jag fick faktiskt tillåtelse att göra det igen av mina försökskaniner. Servera med en god kall sås. Remouladsås eller skagenröra (den är dock inte vegetarisk) är gott till. Jag gjorde en ostkräm med dill av riven ost, lite parmesan och feta blandat med turkisk yoghurt och en klick majonnäs och dill. Allt detta körde jag i mixern för att få en slät kräm . På detta sätt får jag också i mig protein som ju behövs . Jag serverade med klyftpotatis , och ugnsrostade rotfrukter, men varför inte göra ett gott potatismos om du fortfarande kan få tag på ”gamla ”potatis. Färskpotatis går nämligen inte att göra mos på, men å andra sidan är de ju goda som de är.

Vill du hellre göra fiskfiléer ser du till att bre ut mannagrynsgröten i ett tunnare lager och sedan kan du skära ut filéer och panera som ovan. Glöm inte att salta och peppra ägget i paneringen för att få smak även där.

Kommentera