Idag gjorde vi en utflykt till ett par mindre orter utanför Chachapoyas. Luya och Lamud . Söndag är det idag och då är det mesta stängt . Folk åker till sina chacras.. kolonilotter eller gårdar på landet . Vi tog kollektivtrafiken till Luya. Kollektivtrafiken här är minibussar som går i skytteltrafik mellan vissa destinationer . Vem som helst kan etablera en busslinje . Bussen avgår när alla sittplatser är fyllda alltså finns det ingen exakt avgångstid.




Serpentinväg
Bussturen går upp och ner för berget och på serpentinvägar . Bergvägg på ena sidan och stup på den andra . I kurvorna kan man se var du nyss har åkt en bra bit nedanför . Utsikten är magisk och man ska inte ha för mycket i magen . En åktur med bergochdalbana som varar en timme är en bra liknelse .
I Lamud åt vi lunch på en liten resturang som hette Las Mitajas . God vällagad mat . Här i Peru äter man ofta en tallrik soppa innan huvudrätten . Idag var soppan en locro med majs och bönor.

Till huvudrätt blev det en milanesa de Pollo dvs en panerad utvandrad kycklingfilé med lila pommes . Både vackert och gott


I Peru finns det en otrolig mängd olika potatissorter alla möjliga färger och former . Dess användningsområden är olika men detta var första gången jag har fått serverat lila pommes . Det var både gott och vackert !
Efter lunch tog vi bussen tillbaka till Chachapoyas och tog en promenad i solen. Vi gick förbi en som sålde picarones som är en traditionell rätt här i Peru. Picarones är friterade ringar gjorda av pumpa eller camote sötpotatis. Man serverar dem med en sirap gjord av chancaca, som är råsocker av sockerrör som kokats ner till en brun massa och stelnat till block . För att göra sirapen kokar namnuppgifter chancacaklumpen med vatten tills den smält . Då har du sirapen som man häller ovanpå picarones. Här serverades de dessutom med en sorts ost eller cuajada.

Imorgon åker vi vidare till Moyobamba . Ytterligare en lång bergochdalbanetur med buss men denna gången längre in till djungeln. Moyobamba är känd för sina varma källor och sina orkidéer . Vi får se vad vi hittar på …







Där fanns allt i från små food trucks till större välkända restauranger som var och en visade upp sin specialitet. Här ser vi chancho al palo, som är griskött som grillas. Här används hela grisen och man skär den sedan i bitar.Ingen bit är bättre än den andra.
eller i gryta eller som här helstekt på tallrik.
Denna är fylld med örter och serveras med potatis och en salsa de cebolla con ají, dvs en stark löksallad. Marsvin smakar ungefär som kyckling , men skinnet är lite segare och tjockare än kycklingen. Det kan ju för oss nordbor låta hemskt att äta marsvin men det är faktiskt riktigt gott. Man kanske bara ska bortse från att vi brukar ha dessa små djur som husdjur.
Efter en hel dag på utställningen kom vi hem mätta och belåtna och trötta i fötterna, men det var det värt. Ett seminarium hann vi också med under dagen, där pratade flera av Mexikos framstående kockar m sina gastronomiska rötter och om hur man nuförtiden försöker att ta tillbaka de urgamla recepten och göra de till nutida mat. Glöm att Mexiko bara är texmex! Texmex är inte mexikanskt det är ett påhitt, en fusion, från mexikaner i Usa som gjorde om sin mat så att den skulle passa den amerikanska smaken. Men det är en helt annan historia och beskrivs inte bara i ett litet inlägg på en blogg.